1/14/2004

Allahuakbar.....SamiAllahulimanhamidah........syahdu mengerjakan solat Zuhur..terasa tenang berada di masjid atau lebih dikenali dengan baitul hikmah..atau lebih mesra lagi PI--Pusat Islam..Assalamualaikum Warahmatullah....Kepalaku ku pusing kekanan dan kemudian kekiri mengikut tertib......Terasa tenang walaupun perasaan ku tadi dikocak gelisah..dihampir kerinduan kepada keluarga..ntah tetiba teringat kepada abah bila terpandang seorang pakcik di perpustakaan tadik..Berasa sungguh terharu...masakan tidak..dalam seusia gitu masih mahu menuntut ilmu..orang lain tentu gembira bersama cucu ...tapi pakcik itu masih dilibrary yang orang mudanya tak ramai mana...tak 'seramai' semangat pakcik itu..aku doakan moga ALlah meredhai keadaan pakcik tu...tetiba sedar tangan ku ditarik lembut..pipiku ditarik bersentuh..dan bahuku dipegang..terasa semangat ukhwah tuh masuk hingga keseluruh jiwa dan ragaku...Ya ALlah terasa nikmatnya ukhwah ini......aku bersalaman ngan yang lain..dan terus berlalu membawa harapan moga ALlah izinkan aku terus berada dalam keadaan ini..Aku mahukan ketenanganini untuk selama-lamanya..Ya ALlah janganlah kau tarik nikmat hidayah yang kau berikan kepada hambaMU yang hina ini...........
Tetiba rasa diri ini begitu hina..hambaMu nih taat dalam kederhakaan..Berusaha untuk taat padaMu tetapi..dalam pada yang sama buat benda yang boleh menjauhkan diriku kepadaMU..astagfirullahalazim..Termalu sendiri tadi..adaker patut aku menatap majalah URTV yang kawanku tumpangkan dalam beg aku...terasa bersalah...terasa malu sendiri walaupun majalah tuh telah kuberi tumpang oleh aku dan diberi baca kepada aku oleh kawan aku...Malunya aku...Ada ker patut aku baca majalah tuh dalam masjid.....Ya Allah...nampak mata sahabat sesama jemaah yang bersembahyang disebelahku tadik hanya melihat gelagat aku yang kurang enak agaknya.Tetiba aku tersedar..dan cepat cepat simpan kembali...Ya ALlah malunya akuuuuuuuuuuuuuuu....erm..takper la..jadikan pengajaran..lain kali jangan buat....

Ingatan kukembali kepada anak-anak muridku..teringat gelagat farhana yang ku rasa kematangannya melampaui usia..masih lagik teringat air mata nya mengalir sebab cubitan ku..tapi cepat pula dier ketawa..duhai sikecik semua...terasa rindu menyengat kembali...2 minggu lagik..wahai hati bersabarlah..masanya akan tiba...Arwah cikgu Hassan..moga Allah merahmatinya...AL-FATIHAH..walaupun aku rasa aku tak rapat mana dengan arwah...memegang jawatan pkhem..erm tetiba permergian arwah cukup menyetakkan diri ni...tidak percaya dengan berita yang kuterima melalui msg..ku telefon Kak Zura..engage..AKu kemudiannya telefon Kak Nida..cuba mengorek apa yang berlaku..Namun kak nida rasanya tengah menahan sebab lantas dier minta undur diri dari perbualan kami..tidak puas hati aku pun telefon Kak Zura..ermm..bertanyakan hal itu..Kak Zura mengiakan.."Kak Zura terkilan sebab tak sempat nak tengok Cikgu Hassan..Akak ingat nak pergi esok ngan ustaz...terdengar suara kak zura yang menahan sebak...erm...aku tukar topik..cepat bila menyedari keadaan tak terkawal.."bunyi suara atiqah erk kak? "aku ketawa cuba mengubah perbualan kami...aku sendiri tak rasa sedap.."Ko bila nak balik?" Raya haji akak balik rumah ustaz dulu..." 3 hari jer kak.." kataku...Kak zura menjawab..."tak sempat lah erk nak jumpa atiqah..." Ya ALlah hebat sungguh terasa ukhwah nih..Moga ALlah panjangkan hingga ker akhirat..."Takper la kak..Nanti org cuti panjang..nak dekat dah nih kak..tersenyum riang"..."takper la kak"...aku minta undur diri dari kak zura."atiqah pun dengar macam nangis kelaparan jer.".kak zura mengiakan.."assalamualaikum.." Hari Sabtu malam ahad pemergin cikgu Hassan..bersamaan 90104 kalau tak silap aku..jam 840 malam.....Al-Fatihah moga rohnya dicucuri rahmat...

No comments: