6/24/2006

Saya Adalah Saya. InsyaALLAH

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum..

Destinasi:
Rumah(Kuala Lumpur)

Laman Web Menarik Hari Ini:

Shoutul Mimbar
Seni Kehidupan
Saerah Nabawiyah

Pengajaran hari ini:

Setiap MASALAH adalah PELUANG
Bila kita tahu sesuatu, kita kena buat sesuatu!
Bila buat benda, biar buat betul-betul!

Subuh

Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH. Masih hidup lagi dimuka bumi ALLAH. Moga hari ini memberi sinar kepada semua. Saya ingat saya mahu penyambung tulisan tentang pengalaman semasa kursus FC. Eloklah, moga-moga saya ingat kembali ilmu-ilmu yang Tok Guru saya ajar. Dia sudah berpesan, eloklah ditulis, tetapi saya masih lagi tidak menulisnya dengan elok.

Sebelum Subuh tadi, saya ada menjenguk entri-entri lama saya. Terinspirasi lah pula. Saya bercita-cita untuk terus menulis, kali ini pandangan saya di kampus atau di suratkhabar mahupun di majalah DBP. Saya juga berimpikan untuk menulis buku berkenaan komputer di PTS. Moga-moga ALLAH permudahkan urusan saya.

Diusia 23 tahun satu bulan ini, saya perlu melakukan sesuatu. Hanya tinggal 2 tahun = 24 bulan. - satu bulan = 23 bulan. Saya hanya ada 23 bulan untuk mengubah diri saya. Saya bercita-cita untuk menunaikan umrah, jadi ORANG bermakna orang yang dah boleh keluarkan zakat.

Setiap ujian adalah tarbiyyah dari ALLAH

Ujian adalah tarbiyyah, saya sendiri takut untuk menulis tentang ujian ini, takut tidak termampu selayak dengan tulisan yang saya tuliskan.
  • ----- saya kena ----- = Allah suruh saya kerja. Allah nak jadikan saya orang yang boleh keluarkan zakat. Saya akan kerja. InsyaAllah.
  • Tak cukup ---- = Allah nak latih saya supaya berjimat cermat. Lepas ini mungkin saya akan sediakan tabung. Tujuh tabung. (sila rujuk buku Petunjuk Jalan Kekayaan - Chef Li)

Saya kena kerja. Nak cari kerja apa ya sampai di Dungun nanti. Buat seminar komputer nak? Tapi kena ada persediaan modul. Nak buat bengkel la katakan. Cuba dulu. Buat kertas kerja. Hantar ke sekolah yang berminat. Boleh ke? Nummer ketika berumur 17 tahun boleh buat. Saya ni 23-17 = 6 tahun lebih daripada masa dia. Kenapa tak boleh pula.

Kalau betul nak buat bengkel komputer, saya kena ada dan kena peruntukan masa untuk:
  1. Buat modul, microsft word, microsoft exel, microsoft power point
  2. Saya kena pandai cantum komputer dengan LCD.
Rasa macam tak mampu lah pula. Nak mengajar komputer, kenalah ada komputer. Adik-adik at least boleh tengok apa yang kita bentangkan di LCD. Saya mana ada LCD. Hmm. Negatif lebih banyak daripada positif.

Jom cuba guna method (bercakap dengan diri sendiri ni) Irfan

Kenal pasti minat - Komputer

Idea berkaitan dengan komputer
  1. Jual komputer
  2. Buat bengkel komputer
  3. Tulis buku tentang perisian
  4. Kerja di kedai komputer
  5. Beri khidmat komputer
  6. Jual pendrive
  7. Jual CDRW
  8. Jual hardisk
  9. Jual kertas untuk print
  10. Jual dakwat untuk printer
Catatkan kelebihan dan keburukan
  1. Jual alat komputer
Nota: Tak cukup duit nak mula

p/s: saya pening, nanti saya fikir semula


Fokus

Esok (25 hb Jun) mungkin saya akan kembali ke Dungun . Sekarang ini saya mahu memberi peluang kepada diri saya. Dahulu saya ni tidak memberi fokus kepada diri, sedang diri ini berhak untuk yang sepatutnya. Julai-Ogos-September-OKTOBER. Saya ada 3 bulan = 31+31+30=92 hari. Saya kena ambil 5 subjek. Statistik + System+Computer Paradigm+Networking+Math. 92/7 = 11 minggu berbaki 5 hari.


Semester ini

Semester ini, mesti berada didalam kelas 30 minit sebelum kelas bermula. Mesti buat persediaan sebelum hari kuliah. Mesti target kuiz, assignment, mesti baik dengan semua orang. yang penting mesti buat muka tak malu. Hehehe. Who cares who you are. People will talk, but they don't know what I'm feel. Menerobos sempadan diri. Yang penting, kita merancang, Allah merancang, sebaik-baik perancangan adalah perancangan ALLAH.

MINGGU PERTAMA (1-7Julai)
Hari Pertama
Tema Hari ini: Persiapan MMS, setting minda anda elok-elok! Positifkan diri, banyak berfikir dan bertindak, jangan banyak cakap.

Subuh

Zohor
Asar
Maghrib
Isyak

Hari Kedua
Pendaftaran MMS
Hari Ketiga
MMS
Hari Keempat
MMS
Hari Kelima
MMS
Hari Keenam
Pendaftaran Kursus
Hari Ketujuh
Persiapan Kuliah

Minggu Kedua
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Ketiga
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Keempat
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Kelima
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Keenam
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Ketujuh
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Kelapan
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Kesembilan
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Kesepuluh
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh

Minggu Kesebelas
Hari Pertama
Hari Kedua
Hari Ketiga
Hari Keempat
Hari Kelima
Hari Keenam
Hari Ketujuh







Zohor

(Sebelum Zohor)
ke Pasar Tani . Berjalan Melihat & Mentafsir
Alhamdulillah, usai ke Pasar Tani tadi. Alhamdulillah, berjalan-jalan melihat gelagat pakcik-pakcik dan makcik-makcik peniaga. Bersantai santai dan bermisi.

Berjalan-jalan sambil menunggu mak membeli barang, ternampak pakcik peminta sedeqah, teringat ayat Al-Quran surah Adh-Dhuha( Waktu Dhuha) ayat 10:

Dan terhadap permintaan, maka janganlah kamu mengherdikkanya.
Kalau orang tu menadah tangan meminta, kita kena bagi tau. Ingat ye tu sahabat-sahabat. Peringatan untuk diri sendiri.

Idea
Semasa berjalan-jalan tadi, saya dapat idea, Allah kasi, saya ternampak ayam kampung yang dibakar, saya bertanya kepada mak saya, untuk apa ayam tua tu. Mak kata sedap kalau dibuat rendang. Idea saya, oleh kerana orang tidak tahu apa kegunaan ayam tu, biasanya orang muda-muda ni la, orang zaman teknologi ni macam saya ( ke saya sorang ye yang tak tahu?) aa kata, buat resepi. Contoh resepi yang boleh dibuat dengan ayam tua tu. Barulah orang nak beli. Sebab tahu kegunaannya.

Idea kedua: Saya terfikir, selalu saya berkurangan masa untuk membeli keropok lekor untuk bekalan balik kerumah, dan saya sangat berharap ada lah orang yang menjual keropok lekor berhampiran tempat saya tunggu bas. Mungkin saya kot. InsyaAllah. Biaasanya orang naik bas lapar kan, apa kata saya jual kerepek ke, jagung panas ke malam-malam. InsyaAllah laku. InsyaAllah lah, Moga dipermudah.

Hijrah
Saya berhijrah tempalate. Nasihat sahabat saya tentang warna dahulu, memang terkesan setiap kali saya memilih rekabentuk blog. Katanya warna gelap tidak elok jadi tema latar belakang. Saya pun rasa begitu. Kadang-kadang mood nak menulis ikut jadi gelap. Sebab ia mempengaruhi kita kan. Alhamdulillah, syukur saya terjumpa template ni di blogger-template.blogspot.








Asar



Maghrib





Isyak

No comments: