8/10/2006

Muhasabah Dan Hijrah


Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum..

Destinasi:

Dungun, makmal 14

Laman Web Menarik Hari Ini:

Html Tutorial - Boleh digunakan untuk menulis di ruangan posting di blog
MuslimR

Pengajaran hari ini:
Apa ertinya hidup jika tidak keluarkan output

Subuh



Zohor




Apa khabar sahabat-sahabat semua. Harap sihat walafiat. Entahlah apa nak jadi dengan diri ini. Tidak tahu hargai benda yang ada, bila tak ada jangan nak meyesal.

Hmm, serabut bila memikirkan tidak dapat melakukan sesuatu. Tidak dapat keluarkan apa-apa iaitu output. Input pula tu tak ada.

Hmm. Hampir tiga tahun saya berkelana di Bumi Dungun ni. Apa input yang saya ambil, dan apa output yang saya keluarkan. Tak ada apa-apa.

Ilmu = Input
Amal = Output


Tak ada output, tiada amalah maknanya. Contoh lagi mudah. Kalau dah berapa hari kita tidak keluarkan tah*k tentu serba tak kena, pening kepala bukan? Itu yang Allah tentukan.

Saya dah ada laptop, adakah saya keluarkan risalah untuk tazkirah ramai. Kenapa susah sangat ye?

Oklah. Maaf salah dan silap. Kena bermusafir, mungkin dikala musafir ini, ALLAH bagi ilmu untuk saya perbaiki diri yang teruk ni. Hmm


Ciri-ciri orang beriman ( Al-Mukminun :1-11).


Beriman,
menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia:
berusaha membersihkan hartanya:
Menjaga kehormatannya:

Sumber tafsir: E-Surau

Asar



Maghrib





Isyak

No comments: