1/04/2007

Bulan-Bulan Islam

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum..

Destinasi:

Laman Web Menarik Hari Ini:
Kalendar Sejarah Dunia
Takwim 2007
EstiDotMy
Halaqah.Net
Pakdi
Terjemah
Artikel - Kekuatan Otak, Kekuatan Jiwa
Indeks Kalendar Hijriah
Keajaiban AlQuran




Pengajaran hari ini:

Isyak




InsyaALLAH kita akan menyambut Tahun Baru Hijrah 1428 tidak lama lagi. Kira-kira 16 lagi. 1 Muharram adalah pada 20 Januari 2007. So marilah kita count down sama-sama.

Jika 1 Januari hendak sampai pada tarikhnya, masing-masing kita mula menyibuk menghitung tarikh tahun baru itu tanpa menyedari apa sebenarnya disebalik makna Tahun Baru mengikut masihi itu.


Jiwa hijrah bermakna terdapat perubahan yang bermakna kepada remaja. Semangat hijrah Rasulullah s.a.w yang dijadikan sistem kalendar didasarkan pada hari pertama Rasulullah berpindah iaitu pada tahun 622 Masihi sementara tahun Masihi sistem kalendar Gregorian diperkenalkan di England pada abad ke 18.

Tahun Islam didasarkan kepada perputaran bulan dan berjumlah 354 hari setahun, berbeza dengan tahun Masihi berjumlah sekitar 365 hari. Apa pun perbezaan, kita tetap merayakan detik yang yang sama dan tahun yang serupa. Apa yang berbeza ialah cara dan semangat merayakan tahun baru tersebut.

Merayakan tahun baru dalam semangat hijrah, mengingat kita tentang kesan perubahan yang dilakukan oleh Rasulullah terhadap umat manusia. Penghijrahan itu adalah amat strategik bagi remaja hari ini kerana kepayahan membimbing manusia ke arah fitrah di awal perjuangannya di Mekah menyebabkan Rasulullah bertekad mengembangkan risalah kebenaran di Madinah.

Dr S idek Baba



bersambung..







No comments: