1/26/2015

Segala-galanya bermula dengan hati

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيمِ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ والله أعلمُ بالـصـواب


Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa.
Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati"
I'm so confused.
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what's that mean.
Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi, dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uikk, tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun kan?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *Blur*
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang itu? Kerana itu adalah ujian daripada Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang tetapi kecil hati dengan Allah.
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita..'Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu..' dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain.. 'Kesian kawan kita tu..budak tu dah banyak sakitkan hati dia..' jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap..
Anak: *Termakan cili*
So conclusion is, jangan mudah terasa hati..Maknanya kita tak redha dengan Allah. Nanti Allah pun tak redha dengan 
 kita.. Na'uzubillahiminzalik..

Pesan seorang Murabbi:
"Bila kita selalu sakit, maka rajinlah berpuasa.
Bila kita berwajah gelap, rajinkanlah diri untuk berqiamulail (tahajjud).

Bila kita punya hati yg sempit, maka banyakkan membaca Al-Quran.
Bila kita terlalu susah untuk bahagia, solatlah tepat pada waktunya.
Bila emosi kita sering terganggu, rajinkan berwudhuk dan beristighfar.
Bila hati dan jiwa kita gelisah, banyakkan berdoa dan bersukan (beriadah).
Bila kita dalam keadaan stress atau tertekan, seringlah membaca 'La haula wala quwwata illa billah'.
Apabila kita merasa rexzeki kita teramat sempit, maka perbanyakkanlah bersedekah.."

No comments: